Uitvoeringsplan basisvaardigheden
College van B&W
Gemeente Rijssen-Holten
Postbus 244
7460 AE Rijssen
Onze ref: 2025-01
Betreft: Gevraagd advies concept uitvoeringsplan basisvaardigheden 2025-2028
Datum: 14 augustus 2025
Geacht college,
Op 15 juli ontvingen we het verzoek om een advies te geven op het ‘concept uitvoeringsplan basisvaardigheden 2025-2028 Gemeente Rijssen-Holten’.
De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) heeft het concept Uitvoeringsplan Basisvaardigheden 2025–2028 gelezen.
We zijn positief over de plannen en waarderen de inzet van de gemeente en de samenwerkingspartners.
De ASD geeft de volgende (algemene) adviezen:
- Situatie basisvaardigheden in Rijssen-Holten
- De cijfers waaraan gerefereerd wordt zijn van een onderzoek uit 2012. In Q3 van dit jaar worden de resultaten van een nieuw onderzoek verwacht.
- Wij zijn benieuwd waarom er niet is gewacht op actuele cijfers, zodat vanuit deze cijfers de juiste doelen vastgesteld en middels een uitvoeringsplan gerealiseerd kunnen worden.
- Bereik meer mensen die moeite hebben met taal
De meeste mensen in Rijssen-Holten die moeite hebben met taal zijn geboren en opgegroeid in Nederland (NT1).
Ook ouderen verliezen vaak vaardigheden naarmate zij ouder worden, met name op het gebied van taal en digitaal gebruik.
Toch lukt het nog niet goed om deze groepen voldoende te bereiken.
Daarnaast is het van belang om ouders van jonge kinderen tijdig te betrekken, omdat zij een grote invloed hebben op de taalontwikkeling van hun kinderen.
- Zorg dat professionals zoals wijkteams, huisartsen, werkgevers én welzijnsorganisaties beter leren signaleren.
- Richt speciale aandacht op ouderen, bijvoorbeeld via ontmoetingsactiviteiten, welzijnswerk of vrijwilligersinitiatieven.
- Schakel basisscholen actief in om ouders met beperkte basisvaardigheden te bereiken.
- Stimuleer samenwerking tussen scholen, bibliotheken en welzijnsorganisaties om ouders aan te moedigen deel te nemen aan taalaanbod.
- Gebruik duidelijke en herkenbare communicatie om deze mensen aan te spreken.
- Werk samen met organisaties waar deze mensen vaak komen.
- Bied ook hulp aan bij rekenen
Het huidige aanbod richt zich vooral op taal en digitale vaardigheden.
Er is nu nog geen aanbod voor mensen die moeite hebben met rekenen.
- Ontwikkel lessen of trainingen voor mensen die beter willen leren rekenen.
- Zorg dat dit aanbod aansluit bij dagelijkse situaties, zoals omgaan met geld of het lezen van rekeningen.
- Neem het aanbod ook mee in de financiële vertaling, een budget van € 2.000-, voor ontwikkeling en uitvoering van een aanbod lijkt ons niet toereikend.
- Inzet ervaringsdeskundigen verbreden
Mensen die zelf ervaring hebben met moeite met lezen, schrijven of rekenen (ervaringsdeskundigen) kunnen goed aangeven wat werkt in de praktijk. Hun inzichten zijn waardevol bij het verbeteren van aanbod en communicatie. Op dit moment worden zij nog beperkt betrokken.
- Zet ervaringsdeskundigen breder en structureler in.
- Laat hen meedenken over de inhoud van cursussen, communicatie-uitingen en voorlichting.
- Geef hun een vaste plek in overlegstructuren zoals het Taalpunt of communicatiegroepen.
- Overweeg om hen op te leiden tot ambassadeurs, zodat zij ook anderen kunnen inspireren.
- Verbind basisvaardigheden met andere onderwerpen
Mensen die moeite hebben met basisvaardigheden hebben vaak ook andere problemen, zoals schulden of werkloosheid.
Het helpt als de aanpak van basisvaardigheden wordt verbonden aan andere onderdelen van het sociaal beleid.
- Verwerk basisvaardigheden in beleid over armoede, werk, gezondheid en jeugdzorg.
- Zorg dat afdelingen en hulpverleners hierin samenwerken.
- T.a.v. Doel 2: we stemmen met het onderwijs af over een passend en preventief aanbod dat de basisvaardigheden van kinderen van 0 tot 18 jaar versterkt
- De afstemming met het onderwijs zien we niet concreet terug in het uitvoeringsplan. Zet actief en breed in op deze doelgroep; via de voorschoolse voorzieningen, basis- en middelbare scholen en het Jongerenwerk, zodat achterstanden voorkomen en/of verminderd worden.
- T.a.v. doel 3: organisaties zijn bekend met de doelgroep NT1. Ze kunnen deze mensen sneller vinden, herkennen en doorverwijzen
- De werkenden zijn een belangrijke doelgroep. Organiseer goede en praktische voorlichting aan werkgevers en personeelsfunctionarissen. Ga met hen in gesprek; wat hebben zij nodig en hoe kunnen zij helpen om een passend aanbod voor hun (toekomstige) werknemers te realiseren?
- Ontzorg werkgevers hierin zoveel mogelijk.
- Zet in op het bevorderen van arbeidsdeelname van migranten en statushouders en hun partners. Wij adviseren om hieraan uitvoering te geven en dit te faciliteren in deze uitvoeringsperiode.
Tot slot
De ASD ondersteunt de doelen in het plan en ziet goede mogelijkheden om het nog sterker te maken.
We denken graag mee over de verdere uitvoering.
Wanneer er vragen zijn over bovenstaande adviezen, zijn we vanzelfsprekend bereid deze te beantwoorden. U bereikt ons via de secretaris, Gerlinde Baan, info@asdrijssen-holten.nl.
Met vriendelijke groet,
J.J. Schapink, voorzitter G.D. Baan-Rietman, secretaris