Visie samenwerken met en voor inwoners
College van B&W
Gemeente Rijssen-Holten
Postbus 244
7480 AE Rijssen
Onze ref: 2024-01
Betreft: Gevraagd advies visie samenwerken met en voor inwoners
Datum: 16 april 2024
Geacht college,
Op 28 maart 2024 kregen we het verzoek om een advies te geven op de visie ‘samenwerken met en voor de inwoners van Rijssen-Holten’. In deze brief leest u ons advies.
Wij vinden de visie die beschreven wordt op zich heel goed. De vragen die er zijn, hebben te maken met de daadwerkelijk invulling en uitvoering van de genoemde aandachtspunten. Verder hebben we ook enkele tekstuele suggesties die we meegeven.
Adviezen
Bladzijde 2. We adviseren de volgende zin aan te passen:
• De zin: ‘Deze visie laat zien op welke manier wij met u willen samenwerken, communiceren en onze diensten willen verlenen.’ Veranderen in: ‘Deze visie laat zien op welke manier wij met u willen samenwerken, communiceren en onze diensten aan u willen verlenen.’
• Op verschillende plekken in de tekst staat het cijfer 1 en het cijfer 3. De ASD adviseert hier één en drie van te maken.
Bladzijde 5, digitalisering.
• De ASD vraagt zich af hoe de gemeente het zich voorstelt om genoemde inwoners met een beperking toch digitaal te kunnen bereiken.
• Daarnaast adviseert de ASD ermee rekening te houden, dat het bij het ouder steeds lastiger wordt om digitaal bij te blijven.
Bladzijde 5, participatiesamenleving
• Als al duidelijk is bij welke projecten inwoners betrokken worden en hoe dat vorm gaat krijgen, adviseren we dat te beschrijven. De ASD is het zeer eens dat inwoners gaan participeren in beleid en dat van inwoners wordt verwacht dat zij meer aan participatie doen bij het indienen van plannen. We zijn erg benieuwd hoe de gemeente dit uitlegt aan haar inwoners.
Bladzijde 6, vergrijzing
• Er wordt geschreven over participatie van alle inwoners. Is er extra aandacht voor andere kwetsbare doelgroepen, naast ouderen van 65 jaar en ouder?
• Informatie en omgeving moeten toegankelijk zijn voor alle doelgroepen om goed te kunnen participeren. In het ruimtelijke domein moeten gebouwen, winkels, kerken, natuur en recreatie voor alle doelgroepen bereikbaar zijn.
• Pas aan het einde van de tekst wordt fysiek contact genoemd. Digitaal contact wordt eerst genoemd. We adviseren fysiek contact als eerste te noemen.
Bladzijde 6, Individualisering.
• Noaberschap wordt als steeds minder vanzelfsprekend ervaren. Misschien heeft de gemeente hier al over nagedacht, maar de ASD adviseert om in de nieuwe wijken een cohesie mogelijk te maken door scholen, kerken, winkels, buurtgebouwen en dergelijke toe te voegen.
Bladzijde 7. Streven naar een A-status.
• Het is onduidelijk waar de gemeente dan aan moet voldoen. De ASD adviseert dit te benoemen.
Bladzijde 7, De inwoner krijgt meer regie over hun eigen gegevens
• Graag beschrijven hoe de toegankelijkheid is georganiseerd voor de niet-digitaal vaardige inwoner.
• We stellen voor de burger te betrekken bij de doorontwikkeling van de digitale portalen.
Bladzij 8, Wij stellen oplossingen voor en wachten niet totdat de inwoner langskomt.
• Op zich is dit een goed voornemen, maar hoe weet de gemeente welke problemen en behoeften er onder de inwoners leven?
• We adviseren in de zin te vermelden; ‘wanneer inwoners ergens recht op hebben’, dat dit ook is voor geldelijke tegemoetkomingen.
Bladzijde 8, Hier zijn we open over waardoor inwoners weten wat ze aan ons hebben. Dit geldt voor al onze processen en beslissingen. We kiezen er te allen tijde voor om transparant te communiceren.
• Het woord transparant komt vaak voor in het stuk. Wie bepaalt of de gemeente transparant is? Transparantie, vertrouwen en betrokkenheid gaan hand in hand. Om dit beleid te laten slagen, moet elke medewerker binnen de gemeente zich hieraan committeren, van raadslid tot baliemedewerker. Daarom adviseren we de gemeente om regelmatig feedback van de burgers te vragen over de eerlijkheid van gemeente in de financiële verantwoording en besluitvorming.
Pagina 9 links onderaan: ‘Onze dienstverlening is persoonlijk, maar niet afhankelijk van personen’;
• De ASD vraagt zich af hoe dat er dan uit komt te zien en vraagt zich af wat hiermee wordt bedoeld. We adviseren om dit duidelijker te beschrijven.
Bladzijde 9, Bij aanvragen, klachten of meldingen zijn we duidelijk over de procedure
• De zin veranderen: Ook wanneer iets niet kan. Als gemeente mogen wij ook van onze inwoners verwachten dat zij zich houden aan termijnen en afspraken.
Veranderen in: Ook wanneer iets niet kan. Als gemeente mogen wij ook van onze inwoners ook verwachten dat zij zich houden aan termijnen en afspraken.
Laatste pagina onder VERVOLG. ‘Om onze ambities waar te maken stellen we een actieprogramma op waarin staat hoe we concreet aan de slag gaan met de uitgangspunten in deze visie’
• We adviseren om in het uitvoeringsprogramma uitvoerig aandacht te schenken aan de gestelde doelen van transparantie vanuit de gemeente en betrokkenheid vanuit de burgers.
• De ASD is zeer benieuwd naar hoe het uitvoeringsprogramma eruit gaat zien. Het lijkt ons van veel groter belang voor de inwoners.
Argumenten over transparantie en betrokkenheid
• Als de gemeente duidelijk is over waarom ze bepaalde beslissingen neemt en waaraan een budget besteed wordt, zorgt dit voor vertrouwen bij de burgers.
• Het zorgt voor meer verantwoordelijkheidsgevoel bij raadsleden. Als zij zich realiseren dat hun acties en beslissingen zichtbaar zijn voor de burgers.
• Transparantie stimuleert burgerparticipatie en zorgt voor meer begrip.
Wanneer er nog vragen zijn hierover, zijn we vanzelfsprekend bereid deze te beantwoorden. U bereikt ons via jacplomp@gmail.com.
Met vriendelijke groet,
E. Kamp, voorzitter
J.A. Plomp, secretaris