Bestuursvoorstel vervolgacties van het onderzoek naar armoedeval en de scenario’s
College van B&W
Gemeente Rijssen-Holten
Postbus 244
7460 AE Rijssen
Onze ref: 2024-02
Betreft: Gevraagd advies bestuursvoorstel vervolgacties van het onderzoek naar armoedeval en de scenario’s
Datum: 22 juli 2024
Geacht college,
Op 19 juni 2024 ontvingen we het verzoek om een advies te geven op ‘het bestuursvoorstel vervolgacties van het onderzoek naar armoedeval en de scenario’s’. In deze brief leest u ons advies.
Wij vinden het onderzoek armoedeval en de scenarioanalyses goed beschreven als vervolg op het armoede- en schuldverleningsbeleid.
Adviezen
Punt 1 en punt 3 gebruik regelingen:
Bij het vergroten van het bereik van de doelgroep zou er gedacht kunnen worden aan:
• Om tegelijk met het verzenden van de gemeentelijke belastingaanslagen duidelijke informatie op te nemen in de huis-aan-huis krant en op de gemeentelijke website/facebook/Instagram te publiceren over de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen.
• De woningbouwverenigingen benaderen en van juiste informatie voorzien.
• Gerichte informatie over deze regelingen neerleggen bij consultatiebureaus en in de wachtkamer bij de huisartsen.
• De verpleegkundigen, consultatiebureau artsen en huisartsen informeren over de regelingen is hierbij eveneens noodzakelijk. Deze informatie zou uitgebreid kunnen worden naar onderwijzend personeel op de scholen, sportverenigingen en kerken.
Punt 3 op basis van scenario 2:
• Het inzetten van een budgetcoach bij inwoners die aan het werk (kunnen) gaan. De ASD onderschrijft het inzetten van een budgetcoach met het genoemde doel om de inwoners niet alleen te ondersteunen, maar hen ook te leren hoe om te gaan met hun budget om zo de financiële zelfredzaamheid van de inwoners voor nu en in de toekomst te vergroten. Het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid is van groot belang.
• Hierbij is het van belang om een koppeling te maken met het beleid op laaggeletterdheid en het energieloket. Hierin wordt ook voorzien in coaches: Taalcoaches en energiecoaches. Misschien is hier integratie mogelijk.
Punt 3, bij 3.1 scenario 2: uitstroompremie:
• De genoemde argumenten voor het inzetten van een budgetcoach onderschrijft de ASD, maar mogelijk kan daar nog aan toegevoegd worden dat een budgetcoach ook werkt aan zelfredzaamheid en het aanleren van praktische vaardigheden om sterker te staan op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld computervaardigheden, taalvaardigheden en hulp bij het uitzoeken van het soort kleding om je te presenteren op de arbeidsmarkt “dress for succes”.
• In dit scenario wordt de uitstroompremie niet ingevoerd. De ASD adviseert om voor een korte periode van bijvoorbeeld 6 maanden de mogelijkheid te bieden van een combinatie van uitstroompremie en budgetcoach. Tijdens deze periode kan de budgetcoach ondersteuning bieden hoe om te gaan met praktische zaken wanneer men gaat werken of meer uren gaat werken en tevens hoe om te gaan met hun budget. Evaluatie na een half jaar zou moeten aantonen dat meer mensen uit de bijstand zijn.
Punt 3 bij punt 4.2 t/m 4.5:
• De scenario’s 3 en 4 met verruimingen van de Wsm tot 120% en 130%.
Uit onderzoek blijkt dat verruiming baat heeft voor bepaalde, kleine groepen, die weliswaar niet tot de groep minima behoren. De ASD adviseert om scenario 3 en 4 uit te voeren, omdat een iets grotere doelgroep ook baat kan hebben bij wat meer financiële ruimte en dit kan ervaren als een stimulans om weer zelf vooruit te komen. Zodat ze niet te snel terugvallen. Het vertrouwen in zichzelf wordt daardoor gestimuleerd en vergroot
Wanneer er vragen zijn over bovenstaande adviezen, zijn we vanzelfsprekend bereid deze te beantwoorden. U bereikt ons via gerlindebaan@gmail.com.
Met vriendelijke groet,
J.J. Schapink, voorzitter
G.D. Baan-Rietman, secretaris